Деякі батьки мають ілюзію, що вчителі в школі можуть навчити їхніх дітей всьому необхідному для дорослого життя. Але саме батьки відповідальні за правильне виховання дітей. Це не функція школи. Згідно з Конституцією України (Ст. 52) батьківські права та обов'язки мають конституційний характер. Їхнє право на виховання дітей є передумовою здійснення обов'язків щодо виховання. Відмовитись від своїх прав та обов'язків батьки не можуть. Вони можуть їх втратити тільки згідно рішення суду.
Місія школи з виховної роботи
Формування і розвиток свідомої особистості з громадською позицією, готовою до конкретного вибору свого місця в житті, здатного змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
Завдання виховної системи
- Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях.
- Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів.
- Розвивати дитяче самоврядування як осередок самореалізації громадянського виховання.
- Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків.
- Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів.
- Впроваджувати оптимальні методів, форм, засобів, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху.
Напрямки виховної роботи
- Виховання громадянської свідомості через учнівське самоврядування, формування активної життєвої позиції.
- Виховання правової культури та профілактика правопорушень.
- Пропаганда здорового та безпечного способу життя. Психологічна підтримка учнів та вихованців.
- Національно-патріотичне виховання.
- Еколого-натуралістичне виховання, краєзнавство.
- Культурологічне виховання.
- Організація позаурочної діяльності учнів через гурткову, секційну, факультативну, дослідницьку та науково-пошукову роботу.
Кожний напрям відбито в річному плані роботи школи в доступному обсязі. Система виховної роботи спрямована на створення умов для розвитку для самореалізації особистості кожного учня.
Система виховної роботи школи забезпечує
- Активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості.
- Організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками.
- Розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності.
- Згуртовування учнівських колективів навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах.
- Соціальну захищеність і підтримку учнів.
- Співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами.
- Співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів.
- Концентрацію сил педколективу за пріоритетними напрямками виховної роботи.
Управління шкільною виховною системою здійснюється через конкретизацію цілей виховання, розширення видів діяльності, введення інновацій у виховний процес, діяльність соціально – психологічної служби розширення взаємодій з середовищем. Пошук сучасних шляхів і засобів виховання школярів здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу. Тому в школі визначено коло питань для пріоритетного вирішення сутності виховного процесу, функцій, які спрямовані на розв’язанні проблеми становлення творчої особистості.
У центрі виховного процесу є особистість – її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, самосвідомість, характер. Уся виховна робота школи спрямована на кінцевий результат — випускника Школи життєтворчості, який повинен володіти наступними якостями, вміннями.
Основні принципи організації виховного простору школи життєтворчості
- Максимально можлива свобода учня у виборі форми та міри власної участі у виховному просторі.
- Створення сприятливих можливостей щодо розвитку та здійснення життєтворчості учня, набуття та реалізації ним індивідуально-особистісних технологій життєтворчості.
- Заохочення учня до визначення власних цілей та завдань, вироблення індивідуального плану участі у виховному просторі.
- Врахування особистісних особливостей учня: його досвіду, рівня знань, здібностей, стилю життя, актуального стану його життєвої компетентності.
- Орієнтація на самостійну активну участь учня у виховному просторі.
- Обов’язковий самоаналіз та самооцінку учнем власних результатів.
В школі створена модель управління виховним процесом. Така модель управління забезпечує виконання основної місії виховного процесу.
Структура виховної роботи навчального закладу включає в себе і взаємодію школи з найближчим до неї середовищем на рівні сімей учнів: з батьками й особами, що їх замінюють, акцентуючи увагу на питаннях соціалізації дітей і молоді в тому чи іншому аспекті.
Пріоритетні напрямки, завдяки яким реалізуються основні завдання та цілі виховної роботи
І. Ціннісне ставлення до себе.
Мета:
- виховувати вміння цінувати себе як унікальну та неповторну особистість;
- учити передбачати наслідки негативного впливу шкідливих звичок на здоров’я;
- виховувати фізично і морально здорову людину.
ІІ. Ціннісне ставлення до людей, сім’ї, родини.
Мета:
- виховувати особисті, родинні, громадянські, національні та загальнолюдські цінності;
- виховувати вміння працювати з іншими в групі, колективі;
- виховувати єдність моральної свідомості та поведінки, єдність слова і діла;
- виховувати вміння прощати та просити пробачення.
ІІІ. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.
Мета:
- формувати в учнів комплекс особистісних якостей та рис характеру;
- формувати в учнів національну свідомість, любов до рідної землі, свого народу;
- формувати патріотичні почуттія, повагу до історичного минулого рідного краю;
- продовжувати пошуково-волонтерськоу діяльність.
Скрябин & O. Пономарьов - Сам собі країна
IV. Ціннісне ставлення до культури і мистецтва.
Мета:
- розширювати знання дітей про культуру поведінки;
- вивчати види мистецтва та засоби їх виразності;
- залучати учнів до творчої діяльності.
V. Ціннісне ставлення до природи.
Мета:
- розвивати свідоме ставлення дитини до себе як невід’ємної частини природи, взаємовідносин людини та природи;
- виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища.
Коментарi